Supersonic er en ny festival i regi av Toffen Gunnufsen, også kjent som bookingansvarlig fra Hove Festivalen i Arendal. Han var tidlig ute da Kilden var under bygging og fortalte at han kunne tenke seg å starte en festival i de nye lokalitetene. Ut fra dette ble Supersonic stiftet, og Toffen skulle endelig gjøre vendereis til Kristiansand etter at han brått forlot Quart og byen i sin tid.
Hvordan det gikk med Quart har vel de fleste fått med seg, men at han sår et frø i byen som kan spire og gro, må alle være glad for.

Når vi så setlisten av artister og band, var det mye vi ikke hadde vært borti før, og det er alltid spennende.
Det ble brukt to scener som lå ganske nærme hverandre, og det så meget stygt ut vedrørende publikumsoppmøte første dagen, tirsdag.
Sørlendinger er litt trege av seg, og det fikk de virkelig vist når Blackroom skulle spille. Jeg telte hele fem publikummere i salen da konserten var annonsert å starte, men etter en liten utsettelse dukket det opp noen flere.
Det strømmet på med folk litt etter litt utover kvelden, og når Gary Clark Jr. gikk på scenen som siste artist, var det relativt greit med folk.
Clark leverte forøvrig en bra konsert, og vi skjønner godt at noen sammenligner han med Jimi Henrix.
Han hadde en enorm energi med sitt sologitarspill, og det er skjelden man får med seg en gitarist av dette kaliberet.

På onsdagen spilte den svenske duoen First Aid Kit, og etter å ha pratet med endel publikummere, var det dette bandet mange hadde kommet for å se. Søstrene Johanna og Klara Søderberg synes jeg leverte en fin konsert i akustisk preg, med mange fengende låter på lager.

Mange av sangene de har lagd har sterke elementer av steelgitar som lager en fin nerve i låtene.

Ellers må første artist på onsdag nevnes. Stockhaus var superkul med fengende låter, og vi lurte på om han bare stod og tullet med sin rare dans til sine gode sanger. Dristig, men utrolig, og mannen kan det med å skille seg ut fra mengden.
Jeg sitter enda med spørsmålet om det var en bevisst sjenerthet, eller fullt ut bevisst handling for å skape blest. Men kult var det uansett.
Stockhaus er også kjent fra det litt mer rocka bandet Ungdomskulen.

Å ha en festival på Kilden synes jeg var dristig. Jeg tror dette konseptet ville passet bedre på en utearena, eller en rendyrket konsertscene.
Nå var den ene scenen de brukte sånn sett bra, men jeg har en følelse av at hele stedet er for fint. Å sitte i en konsertsal med seter helt frem, er direkte kjipt og det skaper lite stemning på en konsert.
For annonsering, salg, tips eller andre henvendelser kontakt: post@artistfoto.no